Factsheets & Rapportages

Praktijkverhaal ‘De onderzoekers zijn voor ons een soort motor’

Hoe verloopt de samenwerking tussen SAW en PSSP, en welk effect heeft het onderzoek op de praktijk? Projectleider Liesbeth Buijs en jeugdhulpverlener Alef Sies vertellen wat ze de afgelopen jaren leerden. Klik hier voor het artikel ‘De onderzoekers zijn voor ons een soort motor.’

Opbrengsten Fase 1A en B

In fase 1 van het Peer School Support project zijn de ervaringen en behoeften van jongeren met psychosociale problemen op school geïnventariseerd: een participatief jongerenonderzoek op het Friesland College.

Klik hier voor een uitgebreid verslag van fase 1A en B: studenten verbeteren School als Werkplaats, de ondersteuning van jongeren met psychische problemen in het MBO.

Opbrengsten Fase 1B

In Fase 1B van het Peer School Support project zijn focusgroepen georganiseerd. Hierin werd met docenten, coaches en SAW’ers gekeken of ze de uitkomsten van de inventarisatie (Fase 1A) herkennen en kunnen verklaren. Tevens zijn er diepte-interviews gehouden met studenten die ervaring hebben met SAW over de naar voren gekomen thema’s. Met de input uit Fase 1A en 1B zet het PSSP team de eerste stappen richting het opzetten van Communities of Practice (CoP’s) waarin studenten, docenten, coaches, SAW’ers en andere betrokkenen aan de slag gaan met de ontwikkeling van concrete tools ter ondersteuning van studenten met psychosociale problemen op school.

Klik hier voor de factsheet ‘Zichtbaarheid, benaderbaarheid, bekendheid’

Klik hier voor de factsheet ‘Samenwerking SAW’er, docent, coach’

Klik hier voor de factsheet ‘Peer-to-peer ondersteuning’

Opbrengsten Fase 1A

In het kader van Fase 1A van het Peer School Support project zijn MBO-studenten met behulp van jongerenwerkers op zelfgekozen wijze met medestudenten in gesprek gegaan over talenten en behoeften van jongeren met psychosociale problemen op school.

Klik hier voor de factsheet met de opbrengsten van Fase 1A.