Factsheet Peer School Support Project Fase 1A online |
19-10-2017 |
In het kader van het Peer School Support project zijn MBO-studenten met behulp van jongerenwerkers op zelfgekozen wijze met medestudenten in gesprek gegaan over talenten en behoeften van jongeren met psychosociale problemen op school. De opbrengsten van de gesprekken zijn verwerkt in een factsheet.
De volgende vragen stonden tijdens de gesprekken centraal: in hoeverre ervaren studenten dat de school een aanbod heeft om hen te helpen bij eventuele moeilijkheden tijdens hun schoolloopbaan? Wat is hun ervaring met het zorgaanbod op school, waaronder School als Werkplaats (SAW)? De studenten zijn in koppels met behulp van jongerenwerkers en het onderzoeksteam op zelfgekozen wijze met andere studenten hierover in gesprek gegaan. Hieraan vooraf vonden twee trainingen plaats van Stichting Alexander, die gespecialiseerd is in het uitvoeren van participatief (jongeren)onderzoek.
Uit deze inventarisatie komen samenvattend drie thema’s naar voren:
De opbrengsten van de inventarisatie worden momenteel aangescherpt middels 3 focusgroepen met docenten, coaches en SAW-ers. Daarnaast zijn er 8 diepte-interviews met studenten die ervaring hebben met SAW. De uitkomsten van de eerste fase van het project geven ons input voor het uitwerken van Fase 2. Daarin gaan we in verschillende Communities of Practice (CoP’s) aan de slag samen met studenten, docenten, coaches, SAW’ers en andere betrokkenen om concrete tools te ontwikkelen ter ondersteuning van studenten met psychosociale problematiek.