Nieuws

Nieuws

Samen bouwen aan kwaliteit en blijvend leren

17-06-2025

De Kenniswerkplaats Jeugd Friesland en de collega Regionale Kenniswerkplaats Jeugd (RKJ’s) in andere regio’s dragen bij aan duurzame verbetering van ondersteuning van jongeren/gezinnen en professionalisering van het jeugdveld. Dat gebeurt door (actie)onderzoek met en in de praktijk, samen leren en ontwikkelen, kennisuitwisseling en reflectie met (ervaringsdeskundige) ouders/jongeren en partners uit beleid, onderwijs/opleidingen, jeugdzorg, onderzoek. In […] Lees verder

Aan de slag met kennis op thema: In verbinding met het onderwijs

17-06-2025

De afgelopen 5 jaar is er binnen de Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd veel waardevolle kennis ontwikkeld over verbinding en samenwerking tussen onderwijs en zorg. Samen met ervaringsdeskundige jongeren en ouders, professionals uit de praktijk, beleid, onderzoek en opleidingen. Bekijk nu de 3de editie van het Kennismagazine Jeugd van ZonMw en ga direct aan de slag met […] Lees verder

Kwaliteitscriteria voor de verklarende analyse

10-03-2025

Ben jij op zoek naar HANDVATTEN en praktische HULPMIDDELEN om de KWALITEIT van de VERKLARENDE ANALYSE te WAARBORGEN, te VERBETEREN en te blijven REFLECTEREN en LEREN? Neem snel een kijkje! 💡 👇 Een gedragen verklarende analyse (VA) is een voorwaarde voor de best passende hulp, gezamenlijke besluitvorming over in te zetten interventies, gelijkwaardige samenwerking met […] Lees verder

Aan de slag met kennis op het thema: Samenwerken voor en met het gezin

29-01-2025

De afgelopen 5 jaar is er binnen de Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd veel waardevolle kennis ontwikkeld over integraal werken. Samen met ervaringsdeskundige jongeren en ouders, professionals uit de praktijk, beleid, onderzoek en opleidingen. Bekijk nu de 2de editie van het Kennismagazine Jeugd van ZonMw die inspiratie biedt en een schat aan praktische handvatten. Van nieuwe werkwijzen […] Lees verder

Nieuw handboek leernetwerken: sleutel voor complexe vraagstukken in het sociaal domein

28-01-2025

Het sociale domein heeft te maken met complexe vraagstukken zoals het vergroten van kansengelijkheid tussen kinderen en duurzame participatie van werkzoekenden. Samenwerken in organisatie-overstijgende leernetwerken blijkt een succesvolle methode om dit soort vraagstukken op te lossen. Leernetwerken vormen een krachtige manier om samen te werken aan verandering en innovatie, omdat ze de diverse perspectieven vertegenwoordigen. […] Lees verder

Praatplaat “Verklarend analyseren: hoe doe je dit echt samen”

18-12-2024

Een verklarende analyse is een voorwaarde voor gezamenlijke besluitvorming over in te zetten hulp en gelijkwaardige samenwerking met jeugdigen en ouders/opvoeders . Doel van een gedragen verklarende analyse is dat de analyse voor jeugdige en ouders begrijpelijk, herkenbaar en logisch is en een vertrekpunt vormt voor het formuleren van doelen en een passend plan van […] Lees verder

Bijdrage Kenniswerkplaats aan congressen, werkconferenties & symposia

13-12-2024

Kenniswerkplaats Jeugd Friesland op de werkconferentie “KBL, dat doen wij” Op 12 december 2024 jl. waren we bij de werkconferentie “KBL, dat doen wij” van de landelijke netwerkorganisatie Kwaliteit en Blijvend Leren. Vanuit een inspirerend programma gingen ruim 130 betrokkenen vanuit het jeugdveld samen actief aan de slag om de leeragenda KBL verder aan te scherpen: […] Lees verder