Samen bouwen aan kwaliteit en blijvend leren |
17-06-2025 |
Binnen dit project hebben we vanuit de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland ons gericht enerzijds op de inventarisatie (vanuit verschillende perspectieven), bundeling en nadere concretisering van thema’s, behoeftes en specifieke vraagstukken die binnen onze regio de prioriteit verdienen, en anderzijds op het bovenregionaal en landelijk bundelen van vraagstukken en gezamenlijk optrekken in het prioriteren hiervan. Op deze wijze hebben de RKJ’s en KBL een goede basis gelegd voor het ontwikkelen van een gezamenlijke (en door de regio’s gedragen) leeragenda en hopen in de toekomst inspelend op (boven)regionale behoeften en ontwikkelingen meer op inhoudelijke thema’s samen te kunnen werken.
In drietaal interactieve dialoogsessies met de partners van de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland is kritisch gereflecteerd op de inzichten en lessen die de samenwerking in de periode 2020 – 2024 opbracht, op de successen en de ervaren uitdagingen. Vanuit verschillende perspectieven (ervaringsdeskundige jeugdigen en ouders, praktijk, beleid, management/ bestuur, onderwijs, onderzoek) is ingezoomd op de actuele (regionale en bovenregionale) opgaves/ thema’s/ vraagstukken en op de cruciale randvoorwaarden (wat er nodig is) om de gewenste verbeteringen te verankeren in de praktijk van hulpverlening en beleid. Waarbij we vasthouden aan en blijven doen wat werkt en stoppen met wat niet werkt, optimaal bestaande kennis benutten en borgen in de praktijk, blijven leren en verbeteren, zodat jeugdigen en gezinnen tijdig, op een passende manier worden ondersteund en duurzaam worden geholpen. De geleerde lessen, bestaande kennis en goede voorbeelden van de lerende verbeterpraktijken in de regio (en daarbuiten) vormden het vertrekpunt van het gesprek tijdens de dialoogsessies.
Concreet hebben we in de dialoogsessies gezamenlijk gereflecteerd op o.a. de vragen zoals:
De drie dialoogsessies met de partners van de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland hebben waardevolle inzichten opgeleverd die vervolgens gedeeld en geduid zijn met de collega RKJ’s en met KBL. Met behulp van dit project is een goede basis gelegd voor het vervolg van de RKJ’s, als ook voor de verdere kennisdeling en toekomstige samenwerking met collega RKJ’s en met KBL.
De opgehaalde inzichten zijn gebundeld in een drietal factsheets (per dialoogsessie).
Bij de verschillende dialoogsessies is steeds prioritering aangebracht en is gezamenlijk toegewerkt naar een overzicht van de kernzaken die er echt toe doen (volgens jeugdigen, ouders, professionals, beleidsmakers, management/ bestuur, opleiders en onderzoekers). Deze geprioriteerde input is vervolgens gebundeld en vertaald naar een visueel PRAATPLAAT ‘Samen bouwen aan kwaliteit en blijvend leren: jeugdigen, ouders, professionals en bestuurders aan het woord’. De praatplaat is een hulpmiddel om zelf en/of met collega’s (op alle niveaus) te reflecteren op de kansen, belemmeringen en randvoorwaarden voor het voortdurend samen leren en verbeteren in de dagelijkse praktijk. Het toepassen van de praatplaat biedt concrete aanknopingspunten voor het verankeren van de nodige verbeteringen in de praktijk van hulpverlening en beleid, zodat de kwaliteit van hulp en ondersteuning aan jeugdigen en gezinnen wordt vergroot.
Heb je vragen, neem dan contact op met Alona Labun (coördinator Kenniswerkplaats Jeugd Friesland, labun.a@jeugdhulpfriesland.nl).