Nieuws

Samen bouwen aan kwaliteit en blijvend leren

17-06-2025

De Kenniswerkplaats Jeugd Friesland en de collega Regionale Kenniswerkplaats Jeugd (RKJ’s) in andere regio’s dragen bij aan duurzame verbetering van ondersteuning van jongeren/gezinnen en professionalisering van het jeugdveld. Dat gebeurt door (actie)onderzoek met en in de praktijk, samen leren en ontwikkelen, kennisuitwisseling en reflectie met (ervaringsdeskundige) ouders/jongeren en partners uit beleid, onderwijs/opleidingen, jeugdzorg, onderzoek. In het kader van een gezamenlijk ZonMw project is ingezet op het realiseren van een stevige verbinding tussen de RKJ’s onderling en tussen de RKJ’s en de landelijke netwerkorganisatie Kwaliteit en Blijvend Leren (KBL). De regionale leerbehoeften en kennis over wat werkt is verbonden aan de landelijke leeragenda van KBL.

Binnen dit project hebben we vanuit de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland ons gericht enerzijds op de inventarisatie (vanuit verschillende perspectieven), bundeling en nadere concretisering van thema’s, behoeftes en specifieke vraagstukken die binnen onze regio de prioriteit verdienen, en anderzijds op het bovenregionaal en landelijk bundelen van vraagstukken en gezamenlijk optrekken in het prioriteren hiervan. Op deze wijze hebben de RKJ’s en KBL een goede basis gelegd voor het ontwikkelen van een gezamenlijke (en door de regio’s gedragen) leeragenda en hopen in de toekomst inspelend op (boven)regionale behoeften en ontwikkelingen meer op inhoudelijke thema’s samen te kunnen werken.

Regionale dialoogsessies

In drietaal interactieve dialoogsessies met de partners van de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland is kritisch gereflecteerd op de inzichten en lessen die de samenwerking in de periode 2020 – 2024 opbracht, op de successen en de ervaren uitdagingen. Vanuit verschillende perspectieven (ervaringsdeskundige jeugdigen en ouders, praktijk, beleid, management/ bestuur, onderwijs, onderzoek) is ingezoomd op de actuele (regionale en bovenregionale) opgaves/ thema’s/ vraagstukken en op de cruciale randvoorwaarden (wat er nodig is) om de gewenste verbeteringen te verankeren in de praktijk van hulpverlening en beleid. Waarbij we vasthouden aan en blijven doen wat werkt en stoppen met wat niet werkt, optimaal bestaande kennis benutten en borgen in de praktijk, blijven leren en verbeteren, zodat jeugdigen en gezinnen tijdig, op een passende manier worden ondersteund en duurzaam worden geholpen. De geleerde lessen, bestaande kennis en goede voorbeelden van de lerende verbeterpraktijken in de regio (en daarbuiten) vormden het vertrekpunt van het gesprek tijdens de dialoogsessies.

Concreet hebben we in de dialoogsessies gezamenlijk gereflecteerd op o.a. de vragen zoals:

  • Op welke thema’s lukt het goed om samen concrete stappen vooruit te zetten en waarom?
  • Wat waren de hoogtepunten/ successen? Hoe kunnen we de goede voorbeelden versterken of vergroten?
  • Wat waren de dieptepunten/ dilemma’s? Wat zijn de uitdagingen/ struikelblokken, waar jeugdigen, ouders, professionals, beleidsmakers, managers, directeuren, bestuurders, opleiders en onderzoekers steeds tegenaan lopen?
  • Wat belemmert ons en zorgt ervoor dat het nog onvoldoende lukt om bestaande kennis goed te borgen/te implementeren om duurzaam verandering aan te brengen? Welke onnodige ballast kunnen en moeten we loslaten om samen vooruit te komen?
  • Waar zien we concrete kansen voor groei/ doorontwikkeling/ verdieping/ verbetering? Waar ligt de prioriteit de komende periode?
  • Hoe kunnen we écht samen bouwen aan kwaliteit en blijvend leren? Welke randvoorwaarden zijn er (nodig) om tot handelingsalternatieven te komen en om concrete veranderingen in de dagelijkse praktijk te realiseren? Wat kun jij zelf bijdragen? Wat heb je nodig van de ander?

De drie dialoogsessies met de partners van de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland hebben waardevolle inzichten opgeleverd die vervolgens gedeeld en geduid zijn met de collega RKJ’s en met KBL. Met behulp van dit project is een goede basis gelegd voor het vervolg van de RKJ’s, als ook voor de verdere kennisdeling en toekomstige samenwerking met collega RKJ’s en met KBL.

Benieuwd naar de inzichten uit de dialoogsessies?

De opgehaalde inzichten zijn gebundeld in een drietal factsheets (per dialoogsessie).

Bij de verschillende dialoogsessies is steeds prioritering aangebracht en is gezamenlijk toegewerkt naar een overzicht van de kernzaken die er echt toe doen (volgens jeugdigen, ouders, professionals, beleidsmakers, management/ bestuur, opleiders en onderzoekers). Deze geprioriteerde input is vervolgens gebundeld en vertaald naar een visueel PRAATPLAAT ‘Samen bouwen aan kwaliteit en blijvend leren: jeugdigen, ouders, professionals en bestuurders aan het woord’. De praatplaat is een hulpmiddel om zelf en/of met collega’s (op alle niveaus) te reflecteren op de kansen, belemmeringen en randvoorwaarden voor het voortdurend samen leren en verbeteren in de dagelijkse praktijk. Het toepassen van de praatplaat biedt concrete aanknopingspunten voor het verankeren van de nodige verbeteringen in de praktijk van hulpverlening en beleid, zodat de kwaliteit van hulp en ondersteuning aan jeugdigen en gezinnen wordt vergroot.

Meer weten?

Heb je vragen, neem dan contact op met Alona Labun (coördinator Kenniswerkplaats Jeugd Friesland, labun.a@jeugdhulpfriesland.nl).