Kwaliteitscriteria verklarend analyseren

REFLECTIE OP KWALITEITSCRITERIA VOOR DE VERKLARENDE ANALYSE

Doel reflectie-instrument

Dit REFLECTIE-INSTRUMENT voor professionals die werken met de verklarende analyse (VA) is ontwikkeld i.h.k.v. ZonMw implementatie-project ‘Samen op weg naar een gedragen verklarende analyse: kennis meer toepasbaar maken voor de praktijk’, in nauwe samenwerking met Bureau PEERS en Karakter, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Het doel van het reflectie-instrument is om professionals te ondersteunen bij de toepassing van de verschillende onderdelen van VA in de dagelijkse praktijk en bij het duurzaam borgen van de kwaliteit van VA.

Het is uitdrukkelijk geen beoordelingsinstrument, maar een hulpmiddel om zelf en/of met collega’s, bijvoorbeeld tijdens training, coaching on the job, intervisie, supervisie en casuïstiekbespreking, te reflecteren op de inhoud en kwaliteit van VA. Wat werkt/lukt al goed en waar is nog ruimte voor groei en verbetering? De uitkomsten en het gezamenlijk gesprek over de inzichten bieden concrete aanknopingspunten voor doorontwikkeling en verbetering.

Het reflectie-instrument sluit aan op de fasen van de hulpverleningscyclus. Per fase worden een aantal elementen beschreven (zie ook de WERKKAART KWALITEITSCRITERIA VA), die je per element scoort. Daarnaast worden per onderdeel een aantal open reflectievragen gesteld die helpen bij het signaleren van hiaten en knelpunten, en bij het bepalen van eventuele verbeterpunten en concrete vervolgstappen.

Werkwijze

Leg dit reflectie-instrument (digitaal invulbaar) naast een recent gemaakte VA en ga voor elke fase na in hoeverre de beschreven elementen in deze VA aan bod komen. Ben je tevreden over hoe dit element is verwerkt of zie je ruimte voor verbetering? Vink aan wat het beste past bij je conclusie voor het betreffende element.

nog niet gelukt: dit element is niet benoemd in de betreffende VA of de uitwerking van dit element voldoet niet aan de beschrijving van het element.

verdient aandacht: dit element is wel expliciet benoemd, maar onvolledig en/of onvoldoende concreet en duidelijk geformuleerd.

goed gelukt: dit element is in de betreffende VA expliciet, volledig en concreet verwerkt volgens de beschrijving van het element.

 

Met behulp van een aantal open vragen reflecteer je vervolgens per onderdeel op wat al lukt en wat je als helpend ervaart, wat nog verbetering behoeft en hoe je dat wilt bereiken. Benoem per open vraag de belangrijkste punten.

Wat levert het gebruik van reflectie-instrument op?

Het werken met dit reflectie-instrument draagt bij aan en biedt concrete handvatten voor het voortdurend samen leren en verbeteren in de praktijk. Om VA goed in de praktijk te borgen en de kwaliteit op peil te houden, is het belangrijk om (op alle niveaus) een vertaalslag te maken van de resultaten uit het reflectie-instrument naar de dagelijkse praktijk. Ga het gesprek aan over het werken met VA, de ervaren successen en de eventuele uitdagingen en dilemma’s: herkennen we de inzichten uit het reflectie-instrument, wat betekenen de geleerde lessen, waar staan we (als team/ organisatie) m.b.t. het werken met VA, wat gaat er goed, wanneer zijn we tevreden, wat willen we verbeteren en hoe gaan we dat aanpakken?

Alle informatie in één oogopslag?

Bekijk de ondersteunende ANIMATIE over het reflectie-instrument kwaliteitscriteria voor de VA!